Søk i denne bloggen

onsdag 17. mars 2010

Sykkelmannen

Eg går og gleder meg til denne våren...selv om snøen fortsatt faller, har eg et håp om at den er like om hjørnet... Eg gleder meg til å gå med lette klær og sko! Våren assosierer eg med å sykle gjennom gatene, og også med Sykkelmannen. Sykkelmannen er en ildsjel som driver en miljøvennlig sykkelforretning kor det brukes resirkulerte ressurser til å reparere brukte sykler som i utgangspunktet var sett på som søppel. Eg kjøpte sykkelen min hos han, og siden det har våre veier krysset spor når tiden har vært rett for det.

Sykkelmannen brenner for å ta vare på jordkloden vår, sikre en bærekraftig utvikling. Eg husker eg fikk en tale om kor synd det er at folk kaster ting som egentlig kan brukes, eller repareres, då eg var innom forretningen hans første gang. Han uttalte seg ganske bastant om at det er å kaste dritt på andres håndverk når vi kaster for ekspempel sykler før levetiden deres er over. Eg spurte litt mer om ka han mente med det. Han forklarte at mennesker tross alt har lagt ned energi i å lage gjenstander, og det er forferdelig synd når vi tillegger tingene så lite verdi. Ting kan repareres. Eller noen av delene kan brukes om igjen. Og et eller annet sted der ute i verden er det faktisk mennesker som har jobbet hardt for å få i stand produktet. Vi kaster alt mulig så lett fra oss. Han savnet/ savner og mer kvalitet på ting. Litt som i gamle dager. DBS sykler for eksempel, de kunne man ha et helt liv. På sykkelfabrikken (som eg kaller det), så eg flere gamle DBS sykler som Sykkelmannen hadde fått lappet sammen. Fine gamle sykler!

En annen grunn til at det er akkurat en sykkelforretning Sykkelmannen driver, er at han skulle ønske at folk brukte sykkelen mer, i stedet for bil. I Amsterdam (bildet under) har det egne sykkelparkeringshus, det skulle han ønske at Bystasjonen og kunne bli. Vi bruker bilene altfor mye (noe de som bor på Danmarksplass muligens har merket noe til denne kalde vinteren, fysj for en luft det har vært der). Når eg prater med Sykkelmannen om miljø, så er det aldri moraliserende. Han prater bare om drømmene sine og retter ikkje pekefingeren verken mot meg eller andre folk. Han ser bare verden rundt seg, samtidig som han gjør det han kan for å få til en endring.


Eg gleder meg til solen varmer mer, då skal eg sitte utenfor sykkelfabrikken i solveggen og kose meg. Diskutere, spørre og undre på korfor vi mennesker er som vi er. Eg tror sykkelmannen synes en del av oss er litt skjødesløse og gir jordkloden vår for lite kjærlighet. Eg tror sykkelmannen synes vi er rare, fordi mange ikkje ser kor vakker jorden er, og måten vi lager større og større søppelhauger rundt omkring. Når det tross alt er vårt hjem det er snakk om. Sykklemannen elsker jorden tror eg.

Hvis eg noen gang skulle tvile på ka eg vil her i verden, så tenker eg litt på Sykkelmannen. Han får ting til, og står på, til tross for at mange ikkje helt forstår korfor han gjør som han gjør, og brenner for noe som mange er likegyldige til. Han gir aldri opp!



...sånn kunne det sett ut hvis Bystasjonen var fylt med sykler og ikkje biler...
                          .......................................................
No skal eg ned i boden og ta frem den lille sykkelen min og få vasket og stelt den. For eg er sikker på at våren kommer hvert øyeblikk!

Sykkelmannens forretning heter den Grønne sykkel. Hvis du ble litt nysgjerrig og kanskje har lyst å snakke med han du og, så kan du kikke her: Den grønne sykkel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar