Søk i denne bloggen

søndag 28. mars 2010

Hekseri på en søndag


...for å ta opp igjen tråden om hekser...
Har du tenkt mer på ka du legger i ordet heks? Når eg forteller folk at eg har en venn som er heks trekker den fleste på smilebåndet eller hever på øyebrynene. De fleste assosierer heks med magi, det onde, bål, og det overnaturlige. Og kanskje og en kvart del med galskap. Men, sånn er det vel med det meste utenfor det "normale"...

Heksen som eg kjenner er egentlig bare en god person med sitt syn på verden. Hun tror på naturen, sesongvariasjoner og feirer spesielle merkedager som for eksempel Allehelgensaften. Eg fikk være med å feire i fjor. Hekser tror på naturens krefter. Sånn eg forstår det, vil en heks hele tiden forsøke å handle i tråd med naturen og ære den. Om man blir syk kan man bruke urter og steiner til helbredelse. Noen av disse levereglene er, som du ser, ganske generelle. Heksevenninnen min sier selv at hun er heks på sin måte. Andre hekser praktiserer på andre måter. I Bergen finnes også hekser forresten...og  menn kan også være hekser.

Hekser tror også på ulike guder som man kan be om hjelp. Min heksevenninne har et lite alter hvor hun oppbevarer sine steiner, og hvor hun mediterer hvis hun trenger styrke. For meg er dette en av mange måter å mestre en verden med utfordringer, finne mening og skape en fredelig sinnstilstand.

Det er kanskje fristende å begynne med latterliggjøring rundt heksegreiene. Men vær forsiktig. Husker du - en gang i tiden gikk vi mennesker rundt og trodde jorden var flat, og folk ble drept fordi de gikk inn for at jorden var rund. Kanskje finnes det sterkere krefter i naturen enn vi tror...


Forresten...Tror du på noe? og kordan finner du fred i deg sjølv?



...i tillegg til å være heks er venninnen min også kunstner. Om du liker det hun lager og kunne tenkt deg å kjøpe bilder av henne. skriv det inn i kommentarfeltet, så skal eg sette det i kontakt med henne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar