Søk i denne bloggen

mandag 15. mars 2010

Stigeteorien...

Har du hørt om stige/ the ladder theory? Ja sier du? Nei? Hm, vel la meg fortelle ka eg har blitt fortalt:

                      .......................
Eg og kompisen min gikk tur. Det var skikkelig guffent, og slapset lå og foret skoene våre langs bakken. Så vi bestemt oss for å stikke inn på Opera en tur. Ah, varmt og godt. Vi diskuterte gutte og jentegreier. Finnes det sånne forskjeller eller er det bare opppspinn?
- eg kan være enig i at det kanskje er noen forskjeller som vi kan kategorisere basert på kvinne - mann, men eg mener og at det er mye som er likt.
Eg veivet litt med armene. Og vippet med foten.

- og eg mener at for noen jenter så er det faktisk mer hensiktsmessig å ha guttevenner enn jentevenner. Noen trives bare bedre med det.Og det funker.Vi jenter furter og styrer mye. Noen jenter orker ikkje å forholde seg til det alltid.

Kompisen min himlet med øynene. Eg kjente eg begynte å hisse meg litt. Himling med øynene. Ikkje kom her med den! Så kikket han ganske oppgitt på meg.
- du er heelt på jordet og plukker kongler lille frøken fryd.
- Ka mener du, plukke kongler?
- Har du virkelig ikkje hørt om The Ladder Theory? er du så lite opplyst?
- Ladder, stiger, kor kom de inn i bildet i diskusjonen? Eg blir stadig mer irritert. Puste. Puste. Harmoni. Balanse. Forsøke å smile. For å redde kvelden.
- Ok, fortell meg om dette stige- opplegget då...
Eg gir meg. Han får få en sjanse til å forklare seg.
- Gutter har EN stige som kalles sex. Jenter opererer med to stiger. En sex- stige, og en venne- stige. Så gutter som er venner med jenter vil egentlig ha sex med jenten. Uansett. Jenter derimot kan godt ville ha guttevenner uten å tenke på sex overhodet.
- Nei!, sier eg.
- Det der stemmer ikkje!
Kompisen min ler.
- no svarer du akkurat som alle andre jenter gjør. Joo, sier dere, joo, det går fint an, eg har en guttevenn, og vi har aldri hatt sex og kommer aldri til å ha det.
- sannheten frøken, han legger sin hånd på min (hersketeknikk!),
- den er at alle gutter som er fysisk tiltrukket av jenter, vil ha sex med dama. Gutten kan forsøke å være på vennestigen, men før eller seinere vil han forsøke å hoppe over på den andre stigen. Eventuelt, hoppe av hele greia hvis det kommer en heitere dame forbi. Det beste er selvsagt å hoppe rett på sex-stigen så klart.
Ok, der målbandt han meg. Det var rett på sak. Eg begynner å surre i hodet. Guttevenner, guttevenner, har eg noen guttevenner? Ka vil guttevennene? Ka vil eg? Ka signaler har de gitt, og ka signaler har eg gitt?
Og så kommer paranoiaen. og den ondskapsfulle humringen min.
- Så du vil med andre ord ha meg til køys du då?, eg kikker på han. Litt ertent kanskje.
Han famler litt med blikket. Eller gjør han det?
- Ja klart det. Men, no er det no en gang sånn at tiden kanskje kan gjøre noe med de stigene. For etter hvert, hvis gutten ikkje får hoppet over på sex- stigen i tide, og fortsetter å henge med jenten, så begynner man vel å bry seg om damen og. Og kanskje finner gutten ut at man har det kjekt sammen.

Hm. Eg tenker. Eg kan tro på han. Eller ikkje. Kalles dette roing, eller kalles det sannheten? Det samme kan det være. Her sitter vi iallefall. Eg blåser i stigene. Det viktigste er vel å ha det kjekt. Så får kompisen min bare ha stigen sin i hodet. Vi har kjent hverandre leenge. Så då er han i så fall veldig tålmodig om han lyger.

Kanskje er det en jentegreie, men alle jentene som eg har snakket med forteller det samme. Det har guttevenner som de har hengt med i åresvis, og som etterhvert har fått seg damer. Så med et jentegreieperspektiv, så tror eg at jenter uansett vil forvrenge den teorien over i noe annet, til å tro at også gutter har en jentevenn stige.

2 kommentarer:

  1. Det e sant. Alle kiser du kjenner - som du ikkje e i familie med - vil onke deg. Det betykje at guttevennene dine ikkje bryr seg, eller at de ikkje setter pris på mange av de andre kvalitetene dine, men hadde de fått sjangsen... vel, det hadde blitt onking.

    SvarSlett
  2. jaja..kanskje kanskje ikkje. Eg har funnet ut at for meg e det ikkje så viktig. så lenge mine kompiser bryr seg om meg selv om de ikkje får onke på meg så e alt greit. synes eg. Eg kommer fortsatt til å verdsette å ha guttevenner:-)

    SvarSlett