Søk i denne bloggen

lørdag 27. mars 2010

Danny DeVero - Seven Mountains. Intensitet!

Eg var så heldig at eg fikk med meg en mørk konsert i går kveld på Knøderen. Skummelt kanskje, men likevel også mye kjærlighet i luften. Følte eg. Det å kalle gårsdagens performance for konsert blir egentlig litt feil. Eg vil heller kalle det et teatralsk show med intens rockemusikk. Bandet heter Seven Mountains. Du har kanskje hørt om dem? Hvis ikkje kommer du nok definitivt til å få høre om dem etterhvert. Frontmann Danny DeVero med en mørk og intens stemme. Liten mann med sterk energi.

Eg kom over konserten ved en heldig tilfeldighet. På Vågen dukket det en dag opp en gutt på åpen scene. Eg hørte stemmen og tenkte - wow, dette var intenst! Når han så fortalte meg at bandet hans skulle ha konsert på Knøderen var det bare å kaste seg rundt å stikke dit.

Jihad - Hellig Krig, tema for musikken. Dystre undertoner om black angels og freedom to be. Nydelig iscenesatt med maleri (se over), dekorering og levende lys. Vi var ikkje mange i salen, men vi som var der fikk med oss noe helt spesielt. Tro meg.

Noe ved vokalen til Danny DeVero får det til å røre seg i dypet, det treffer deler av sjelen som handler om lengsler, frigjøring og sårhet. Hans fremtreden sier noe om det samme. Sminket og ikledd dramatiske kvinneklær.

Då vi kjører for å hente en videokassett til filmkamaraet som skal dokumentere kvelden, er det noen i bilen ved siden av som glor frenetisk på Danny. Det ukjente, det som bryter med forventinger...skremmer noen. Danny er vant til det. Han glor tilbake. Eg glor eg og. Det er fint med mennesker som tør å stikke seg ut og som tør å være eksentriske. Synes eg. Sånn sett bidrar kanskje Danny med å skape større åpenhet i samfunnet? Eg tror det.

Danny fortalte sjølv at musikken handler mye om å kjempe. Kampen pågår i det indre og ytre landskap. For tiden holder bandet på i studio, så når platen er klar mine kvinner og menn, er det bare en ting å gjøre. Ut i butikken og kjøp.

Tusen takk til Seven Mountains for at eg fikk overvære showet, håper det kommer mer. En spesiell takk til Danny, håper vi sees igjen.

Eg fant dessverre ikkje siden til bandet på myspace, så hvis noen som leser kan hjelpe meg, skriv den inn i kommentarfeltet!

Hvis du er nysgjerrig på DannyDevero og Seven Mountains, ta en kikk her:
Danny DeVero (videoer fra youtube)

2 kommentarer:

  1. Høyres bra ut! Håpar eg får sjå dei ein gong :-)

    SvarSlett
  2. Det må du! De spiller på vamoose 10.mai!

    SvarSlett